S.V. Nieuwerkerk – 50 jaar!

Beste schakers,

Onze jubileumwebsite is net onthuld door wethouder de heer Wybe Zijlstra. Op 9 maart jl. bestond onze vereniging vijftig jaar. We hebben alle redenen om er nu een mooi feest van te gaan maken.

Met voldoening kijken we terug op onze 50-jarige geschiedenis. In ons midden bevindt zich Johan de Koning, lid vanaf de oprichting d.d. 9 maart 1973 . In het recente artikel in “Hart van Holland” over het wel en wee van onze vereniging vertelt Johan over zijn herinneringen. Ik kan hem met mijn herinneringen bijstaan vanaf september 1978, toen ik lid werd.

Onze thuisbasis was het kerkelijk centrum aan de J.A. Beijerinkstraat. We speelden in twee kleine zaaltjes en na een forse toename van het aantal leden verhuisden we naar de grote zaal. Ook binnen de Rotterdamse schaakbond (RSB) lieten we ons gelden. Er waren voldoende leden om drie achttallen te kunnen formeren.

Lees hier het verhaal van de voorzitter verder

50 Jaar op een rijtje

De feiten opgeschreven. Wie zat er ook al weer in het bestuur en wanneer behaalde Johan zijn eerste bekerkampioenschap?

Natuurlijk mogen ook de foto’s niet ontbreken. Van het 40-jarig jubileum bestaat geen clubblad meer, maar digitaal waren we er zeker bij.

Bonte-avond overdoen

Geen genoeg gekregen van de verschillende schaakvarianten of toch nog een keer goed kijken naar de puzzels? Op de bonte-avond pagina zijn ze allemaal nog eens goed te bekijken en zal ook een korte sfeerimpressie te zien zijn!

Nieuwe verhalen uit de oude doos

50 Jaar schaken levert natuurlijk ook een hoop verhalen op. Speciaal voor het jubileum hebben diverse leden een stukje geschiedenis opgeschreven.

Het beste van 17 jaar svnieuwerkerk.nl

De schaakvereniging was er vroeg bij met digitalisering. Ondanks dat niet alles bewaard is gebleven, hebben we een database met verhalen sinds 2006 op deze site. Natuurlijk kan iedereen op de homepage aan de rechterkant bladeren door de stukken proza die in de loop van de jaren zijn geschreven.
Maar om het iets makkelijker te maken hebben we een selectie voor jullie beschikbaar:

Speciale aandacht wil ik geven aan de reeks “Het dagboek van een schaker” door Jeroen Eijgelaar. In 6 jaar tijd schreef Jeroen elk jaar veel gelezen stukken over zijn deelnames aan Wijk aan Zee. Dit leverde in totaal bijna 60 verhalen over het weer, blunderende grootmeester, files, vastgelopen tankers maar natuurlijk ook zijn resultaten aan het bord.
De volledige reeks kan hier worden gelezen.

Historie ophalen

Natuurlijk vinden we tijdens een jubileum een hoop mooie oude verhalen. Hieronder vind je de links naar documenten, foto’s en hopelijk nog veel meer

Er zijn zelfs nog stukjes geschiedenis beschikbaar van voor “onze tijd”. In de archieven hebben we de oprichting en opheffingsbrieven gevonden van de schaak- en damvereniging “Door vriendschap verkregen” opgericht in 1936 in Nieuwerkerk.

Memorabele partijen

Voor alle schakers die een mooie partij willen laten zien

Richard Zijleman – Bernard Evengroen 1-0
Competitie 09-04-2019